Friday, May 14, 2010

Prosedur Menjalani "Hepatitis B Screening Lab Test".

Assalamualaikum semua pembaca~


Tujuan:
Perkongsian ilmu dan memberi garis panduan tentang persediaan, urutan peristiwa, bagaimana? apa yang harus dibawa? apakah yang harus dilakukan? semasa menjalani "Hepatitis B Screening Lab Test" berdasarkan pengalaman saya.

Maksud ringkas:
"Hepatitis B Screening Lab Test" dijalankan untuk pelbagai tujuan. Bagi kes saya, ujian ini hanyalah untuk mengesan penghasilan antibodies serta antigens dalam badan sebelum terlibat dengan sesi pembelajaran di universiti yang melibatkan disease, virus, bacteria etc. (normally untuk medical-related students)




  • Pertama sekali, sebelum menjalani ujian ini, pastikan dengan betul dan yakin yang anda memang betul-betul diarah untuk menjalani "Hepatitis B Screening Lab Test". Pastikan ianya bukan Hepatitis A atau HIV atau lain-lain sebab they are totally different.

  • Lepas dah yakin, anda boleh terus pergi ke hospital atau klinik yang diingini. Untuk screening test ni, anda tak perlu berpuasa. As we all know, kalau kita nak buat blood test, kita kena puasa kan? Tapi not for this test. So, don't worry~ Saya tinggal di Klang Valley dan untuk menjalani ujian ni, saya memilih Kajang Plaza Medical Center (KPMC) sebab dekat rumah :) 

  • Jangan lupa untuk membawa dokumen-dokumen yang berkaitan; medical check-up forms (kalau ada) serta IC (untuk pendaftaran). 

  • Di kaunter pendaftaran, nyatakan dengan jelas yang anda ingin menjalankan "Hepatitis B Screening Lab Test". Nurse bertugas akan menguruskan pendaftaran dan anda haruslah menunggu giliran anda dengan sabarnya. 

  • Bila dah dipanggil oleh Lab Assistant, anda disuruh duduk dan lipat lengan baju tinggi-tinggi (kalau pakai long sleeve lah kan). Lepas tu, lengan kanan anda akan ditepuk-tepuk dengan lembut sebelum kena inject! Beliau akan apply satu cecair kat lengan kanan tu (i don't even know what it is, alaaa yang selalu apply sebelum inject tuh..tahan sakit kot). Lepas tu -inject time!- tak sakit pun~ macam bapak semut gigit. Beliau apply lagi cecair ni dan lekatkan plaster kat injected area :)

  • Lab Assistant ni akan proses result kita dalam masa yang dijanjikan (for my case, haritu sekejap je tak sampai 30minit sebab tak ramai patients). Lepas tu, kita akan dapat result printed on a piece of paper. Result dia simple je samada  'Reactive' or 'Non-reactive'.

  • Menurut Lab assistant, kalau result kita elok (non-reactive), kita tak payah jumpa doctor. Kalau result kita tak elok (reactive), dia nasihatkan kita dapatkan susulan/nasihat daripada doctor pada masa tu jugak. 

  • Lepas dah siap dapat result, kita pun segeralah bergegas ke cashier. hehe. Bayaran untuk ujian ni sangat reasonable. Kalau GH, maybe takde bayaran kot. Tapi untuk Private Hospital macam KPMC ni, bayaran dia hanya RM30. reasonable lah tu kan. Service pun laju~

  • Done! 

4 comments:

eima said...

cecair b4 injection ??
alcohol swab ke ??
cecair cam ne ni??konpius ... slalu b4 inject misi 0r doc akan lap² area nk inject kan ... ia untuk bersihkan area tuh dear ???after injection pun sama gak nk lap saki baki darah ....

Sarazaqea said...

erm, i think so...
for cleaning wound purpose. ehes.
taktaulah kalau for anaesthetic purpose ke macam mana kan. tapi doctor memang biasa sapu this kind of fluid before inject...ater inject pun..

maybe you're right :">

nemolovesjj said...

Errmmmm Sis, nak tanya, IMU punya registration kene buat medical check up ke? Sebab borang yg dia bg just tanya date immunisations which I dont know a bit sbb time tu kecik lagi

Sarazaqea said...

Hi :) Masa saya dulu, saya tak buat medical check up pun. Cuma buat screening test ni je..

Yang borang pasal immunisation tu, isi je sekadar ingat. Saya dulu, refer kat mak, tanya masa kecik pernah inject apa. Sebab dia nak tahu kita ni pernah ke tak kena inject.

contoh:
Polio - 1991 (saya tak letak exact date pun) macam ni.. tapi yang mana ingat tuh, letak je exact date :D

hehe.. Harap membantu :)