Wednesday, August 3, 2011

Bukan kutukan tapi reminder untuk diri sendiri...

Honestly rasa sedih sangat 2 hari dah berlalu.. Rasa sayang sangat nak sia-siakan sesaat pun sebab setiap saat sangat berharga untuk lipat gandakan ibadah.. Bulan Ramadhan ni bulan untuk kita semua rebut tiket-tiket ke syurga. Bulan BONUS!! Ibadah kita digandakan berkali ganda.. Ibadah sunat pahalanya sama taraf dengan ibadah wajib.. Ibadah wajib pulak berganda-ganda-ganda-ganda pahalanya. Doa makbul.. Badan sihat.. 




Untuk lebih efektif, haruslah ada Ramadhan Planner + Disiplin.. (From TV Al-Hijrah :P) Kalau tidak, harapan nak tingkatkan ibadah sia-sia saja.. Cakap tak serupa bikin. Memang pun.. Nak ngaji, nanti dulu. Nak Dhuha, nanti dulu. Macam ni lah senang, kalau ada planner dan ikut, kita akan dapat pahala luar biasa. Kalau tak buat planner, dapat pahala yang sepatutnya saja... (Tiada disiplin, planner tidak bermakna)





Sample:


Kita kalau main game di Facebook, pandai pula ya susun strategi macamana nak dapat banyak points/duit/cip.. Sepatutnya skill tu kita apply dalam kehidupan. Kalau kita pandai sangat main Cafe World sampai jadi jutawan, bawak-bawaklah kumpul pahala banyak-banyak macam kita kumpul duit bebanyak tu. (Kena batang hidung sendiri. Oops) Ini tak! Strategi games pandai susun, strategi pahala? Sikit-sikit countdown raya. 28 days to RAYA. Can't Wait.. Errrr confuse di situ. Orang lain sedih, dia tak sabar nak habis puasa.....Motif sangat!





Gunakanlah masa di Bulan BONUS Bulan Ramadhan Al-Mubarak dengan sungguh teliti dan bermanfaat.. Fikirkan,, apa jadi kalau ini merupakan Ramadhan terakhir kita?? Sempat ke nak bertaubat??  Dah banyak dah pahala??  Dosa free-hair dah terbayar??  Dosa dating??  Dosa melawan cakap ibu bapa?? Dosa kering mengumpat??  Kita tak tahu bila ajal kita. Esok pun boleh jadi.... T____T Oh takut sungguh saya...



 
Syukur Alhamdulillah Allah bagi nafas dan nyawa untuk kita join Ramadhan kali ni tau. *terharu* Jom khatam Al-Quran banyak² kali. Rugi lah khatam sekali saja :)




Abah cakap :
Cuba renungkan, selama 20 tahun hidup, sepatutnya kita khatam Al-Quran AT LEAST 20x..
Kita ada?




Kena batang hidung sendiri. I better stop :) No I'm no good.

5 comments:

사이트 ✻ romlah said...

Salam Ramadhan al-Kareem Kak Sara :)


selamat menunaikan ibadah ..

Sarazaqea said...

Romlah => Selamat menunaikan ibadah puasa to too sweetheart :) Allah bless you for always...

Mar Yanie said...

termuhasabah diri rasanya..T T..lemah nya kita ni..

Bulan Syurga Firdausi said...

salam ramadhan karim...:)

Sarazaqea said...

Mar yanie :
Yeap u r so right Y__Y thanks for coming my dear


Bulan syurga firdaus :
Salam :D